U bent hier

Waarom Gedoe(management)?

Waarom Gedoe(management)?
Gedoe, we hebben er allemaal iets mee

Gedoe is zo vanzelfsprekend in ons leven aanwezig, dat we ons nauwelijks afvragen: waarom, wat is het en wat doet het eigenlijk met ons? Dat is ook weer het mooie van gedoe. We zijn er allemaal bekend mee, zonder er een duidelijk beeld van te hebben. We staan daarmee open voor nieuwe inzichten en omdat iedereen er 'last' van heeft, praten we er ook vrij makkelijk over. Daarmee is het een makkelijke ingang voor een grote verscheidenheid aan mensen om iets te leren over zichzelf, ons als een groep en de werking van ons brein.

De tweede reden is omdat Gedoemanagement gaat over iets dat in de weg kan staan van het leven dat je interesseert en niet over hoe je 'zou moeten' leven. Het gaat over de beren op de weg en hoe het komt dat de biologie van je brein daarvoor zorgt. Het blijkt allemaal bio-logisch te zijn en daarmee zeer verhelderend. Het idee dat gedoe normaal, begrijpelijk en onvermijdelijk is, wordt wonderwel als een enorme opluchting ervaren. 

Door op een luchtige en heldere manier de begrijpelijke barrieres van gedoe te belichten én de mensen de vrijheid te geven om zelf te bepalen wat ze er mee doen, zien mensen het als inzichten van zichzelf. Dat zijn de inzichten die blijven hangen, die naar binnen gaan en waar je mee verder gaat. Dan ervaren mensen ineens de ruimte om nieuwe dingen op te pakken, privé en zakelijk, dingen die hen interesseren.

In alles hebben we gekeken naar hoe we kunnen zorgen dat kennis in een korte tijd overgedragen kan worden op zo'n manier dat mensen het gaan ervaren als hun eigen kennis. 

 

De workshop

Tot nu toe breng ik dit idee over via workshops en lezingen, later dit jaar komt er ook een boek uit over GedoeManagement. De workshops zijn een heel krachtige methode, waarmee je echt begrijpt dat we allemaal met hetzelfde probleem zitten. Ons brein kán geen nieuwe gedachten ontwikkelen als we in de stress van gedoe zitten. Juist dat maakt het zo toegankelijk en luchtig. Confronterend is het zondermeer ook, maar de belangrijkste ervaring van mensen is die van een opluchting.

 

 

Drijfveer van Frank Schurink

Gedoemanagement is het idee waar ik ongeveer 3 jaar naar op zoek ben geweest en in 2012 gevonden heb. De leidende gedachte in die zoektocht is geweest: "Hoe kan ik voor elkaar krijgen dat het overgrote deel van de bevolking de inzichten die er nu zijn over ons brein, ook daadwerkelijk gaat gebruiken?"

Het inzicht

Interesse is een voorwaarde om iets nieuws te kunnen leren. Maar omdat het brein voor velen van ons toch nog een 'black box' is, is het lastig om daar de interesse voor te wekken. Hoe kan ik voor elkaar krijgen dat het overgrote deel van de bevolking de inzichten die er nu zijn over ons brein, ook daadwerkelijk gaat gebruiken? In de voorbereiding van mijn lezing voor het Neuromarketing-congres 'My Message in Your Brain' op de Erasmus Universiteit in Rotterdam daagde het ineens dat het managen van zo iets vaags als gedoe een veel positievere invloed heeft op onze prestaties dan het stimuleren van prestaties. In mijn werk met Aprais zie ik daar telkens weer de resultaten van, maar ik had het nooit gekoppeld met gedoe als belangrijke spil. Gedoe kennen we allemaal, interesseert ons allemaal op één of andere manier, en blijkt nu een prachtig startpunt om naar onze eigen ontwikkeling of stilstand te kijken. Een ei van Columbus naar mijn idee.

Met onze Gedoemanagement workshop hebben we een methode ontwikkeld om zeer complexe biologische materie simpel en toegankelijk te maken. Gedoe verandert in een fenomeen waar je echt iets mee kan. Het heeft de potentie om onze blik op de wereld en onszelf te transformeren. Wie had gedacht dat gedoe ons dat nog eens zou opleveren? Dat idee had ik in 2008 in elk geval niet.

Niks is zo vermakelijk als wijzelf

Kom vooral eens naar één van de publieke workshops om te onderzoeken wat gedoe is. Het is naast leerzaam ook een leuke avond uit met de nodige humor. Niks is zo vermakelijk als wijzelf. En we blijven het concept voortdurend verder uitwerken en aanscherpen.

 

Persoonlijke drive:

Onszelf stimuleren meer uit ons brein te halen en verwonderd zijn over onze nieuwe mogelijkheden.

 

Persoonlijke overtuiging:

De industriële en IT-revolutie hebben de weg gebaand voor de volgende economische revolutie: De brein-revolutie - de basis van onverwachte ontwikkelingsmogelijkheden van onszelf als individu en gemeenschap.

 

Relevante ervaring van Frank Schurink:

Student - Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten: Leren kijken en creëren, elke keer weer opnieuw. Uit mijn eigen veilige cocon komen.
Eigenaar - Okapi Corporate Identity Atelier: Passende identiteiten ontwikkelen voor bedrijven die energie geven en gedoe minimaliseren.
Seminarleider Landmark Education: Getraind worden en training geven in de boven verwachting hoge persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden van mensen.
Partner - Aprais: Effectief prestaties verhogen van grote merken en hun marketingpartners door oa gedoe managen.
Kennisvergaarder - Neuro Science en David Rock: Nieuwe kennis van de hersenen geeft vele nieuwe inzichten in hoe ze werken en getraind kunnen worden.
Voorzitter - Volktuin vereniging Eigen Hof: Met beide voeten in dagelijks gedoe.
Organisator - My Message In Your Brain congres: Neuromarketing-congres over de praktische toepasbaarheid van de laatste neuroscience-technologie en -inzichten.

Kijk ook op nl.linkedin.com/in/frankschurink